Sendte avgårde 53 realitydeltakere

Sendte avgårde 53 realitydeltakere

Reisearrangør kapret avtale for TV 2-satsing.
FIKK NY TV-AVTALE PÅ KROKEN: Daglig leder Charlotte Ehde-Eliassen i Jomfrureiser fikk fornyet tillit av TV 2 etter at hun i 2009 sendte en rekke realitydeltakere til Malta. Denne gang ble det 53 kunder til Portugal. Foto: PRIVAT
BLE IGJEN HJEMME: Thomas Engberg fikk ansvar for tre barn da kona Karina ble med Jomfrureiser og 52 andre damer i Laukvik til Portugal. Hvordan Thomas taklet ukene uten kona kan du se på fjernsyn i programmet Da damene dro. Foto: TV 2/NORDISK FILM TV
Jomfrureiser er damenes reisearrangør, og hva er ikke da mer naturlig enn å sende 53 stykker av dem på tur i TV 2-programmet «Da damene dro».

I går var det duket for premiere på den åtte episoder lange serien på TV 2, men for daglig leder Charlotte Ehde-Eliassen i Jomfrureiser starter arbeidet allerede i mai i år.

Da tok nemlig produksjonsselskapet Nordisk Film TV kontakt og trengte reisehjelp.

Kort tidsfrist
53 damer, pluss en videojournalist skulle avgårde innen noen uker til et sted det var varmt, hvor det var strand og mye å finne på. Den yngste var 19-20 år, den eldste over 70.

Budsjettet var ikke som for TV-produksjoner i USA og man måtte holde seg i Europa, men utover det var det bar kreativiteten som satt grenser.

- Det ble ti dager med knallhard jobbing, men vi fikk det til, sier Ehde-Eliassen fornøyd til Reiselivsavisen.

Hellas sto på listen, men det ble trøbbel med å skaffe nok flybilletter rett før fellesferien. Kroatia ble drøftet, men forkastet. Til slutt ble det Faro og Portugal.

De 53 damene ble først busset fra hjemstedet Laukvik i Lofoten til Narvik. Der måtte de overnatte før de satt seg på flyet sørover med Norwegian.

- Vi måtte droppe Widerøe. De var alt for dyre, sier sjefen i Jomfrureiser.

Fikk oppdraget tilbake
Det er ikke første gang selskapet arrangerer tur for realitydeltakere.

I 2008 sendte de en lignende delegasjon fra Husøy i Troms til Malta, og de har hjulpet bønder som jakter kjærligheten på TV til ulike europeiske storbyer.

Tyrkiareiser sikret seg gruppeturen i 2009 da en gjeng damer fra Røyrvik i Nord-Trøndelag skulle til Kemer i Tyrkia. Men, denne gang vendte TV 2 tilbake til sin gamle partner.

- Jeg må berømme Jomfrureiser for godt arbeid. Vi er veldig fornøyd med dem og tilbakemeldingene fra damene som dro er veldig bra. De sier de har hatt en reise for livet. Selv om fristene var korte, så kastet reisebyrået seg rundt og fikk ordnet alt takket være kontaktene sine og lang erfaring, sier produsent Kjell-Arne Mikkelsen i Nordisk Film TV til Reiselivsavisen.

Hyggelig ekstraomsetning
Ingen av partene vil ut med hva sluttprisen ble, men de løfter litt på sløret.

- Reise og ti dager i Faro med mat inkludert, en rekke utflukter, fadokonsert og kurs i magedans kom ikke på mer enn hva en ukes pakketur til Syden koster. Dette er ikke hva vi lever av, men en hyggelig ekstraomsetning som dukker opp nå og da, sier Charlotte Ehde-Elisassen.

Hun sier at selskapet har forhandlet frem gode priser siden en stor TV-kanal følger med på slep. Samtidig understreker hun at det er takket være lokale kunnskap og samarbeidspartnere, samt lang erfaring med gruppereiser som gjør det mulig å få til en slik dametur innenfor de gitte rammene på så kort tid.

Mikkelsen sier at reiseutgiftene utgjør mellom fem og åtte prosent av de totale kostandene for TV-produksjonen.

Gratisreklame
Jomfrureiser håper deres bidrag til TV-serien kan føre til at andre kunder finner frem til dem i tiden fremover.

- Vi håper jo på noe eksponering, sier Ehde-Eliassen.

Hun har blant annet utstyrt deltakerne med hårbånd, vesker og sjal med selskapet logo på.

- Vi lærte av den forrige innspillingen at vi skal holde oss i bakgrunnen, ikke være i front. Vi er en praktisk tilrettelegger, men vi håper det jo drypper litt på klokkeren også, sier Ehde-Eliassen.

Kanskje vil de gjøre kundene oppmerksom på at det er de som har arrangert reisen for TV-damene i annonser, kanskje i samarbeid med det portugisiske turistkontoret.

Jomfrureiser samarbeider med den lokale instruktøren Iris Pran Fortado i Faro.

- Hun er unik og er den som har sørget for at det ble så bra tur som det ble for de 53 damene, sier Charlotte Ehde-Eliassen.

Mest fokus på Lofoten
Mesteparten av tiden som vies i programmene er innspilt i Lofoten.

Det er nemlig mannfolkene som har hovedrollen i serien, som også er laget i en dansk, britisk og kanadisk versjon.

- Mens damene er borte filmer vi hva som skjer i et lite lokalsamfunn med vel 450 innbyggere når mennene får regjere alene. Hva gjør de annerledes når damene ikke er der?. De viktigste historiene skjer i bygda når mannen får ansvar for barn, hus og jobb alene, sier produsent Kjell-Arne Mikkelsen.

Opptakene i Portugal vil fungere som et slags speil på hvordan damene har det.

Serien vises for tredje gang på TV 2. Den første sesongen i 2008 samlet i snitt 800 000 seere. Den neste i 2009 hadde rundt 650 000 seere, mens i år vet man ikke helt hva seertallet vil bli.

- Det har kommet mange nye kanaler de siste årene, slik at seertall generelt er lavere ettersom kampen om seerne er større. Får vi 450 000 seere er vi fornøyd, sier Mikkelsen.
WiPlog
Publisert: 2. nov 2011 - Sist oppdatert: 2. nov 2011
Reiselivsavisen.no
Ansvarlig redaktør: Oliver Orskaug